Quake.cz - czech quake fan site
 
Trailers: id Software, Killat0n
Start: Basics, Weapons
Tune it: Config Generator
Master it: Hud Generator
Platform: QL PRISM


 Co je Quake Live?
 Představení QL v Grunex.tv
 Chci zkusit QL


 
Join Us On Facebook!!

TDM PICKUP

Quake 4 guide by Hawr1x

Quake 3 ULTIMATE! guide by X|cht

Jak hrát Q2 ONLINE? by kkubass

QuakeWorld guide for newbies by JohnNy_cz

ezQuake modern Quakeworld client

nQuake QuakeWorld balíček

BREAKDOWN HQ

Quake Defrag Calendar 2007 by TopB

Encyklopedie Dooma a Quake by Pavel Trnčák

www.quakechannel.cz

http://quake2.gamepark.cz

MAXELL's HOME



q4.scene
 QuakeWorld: důchod, evoluce, nebo sen progamingu?
Na začátku léta 1996 došlo v iD software k - pro mnohé z nás zásadní - události: vydání hry Quake. Kromě toho, že o pár let později vyšel Quake 2, o další řádku let později Quake 3: Arena a ještě později Quake 4, tak také krátce po vydání prvního Quake, v prosinci téhož roku, opustil dílny programátorů iD Software rovněž projekt nazvaný QuakeWorld.

V povědomí mnohých utkvělo, že se jednalo o jakousi úpravu prvního Quake zaměřenou na Multiplayer, někdo má i dodnes matnou představu o tom, že touhle hrou pár lesních mužů stále vyplňuje své bezesné noci. Zjistit ale, čím vším je QuakeWorld nyní, pod tím běžnému smrtelníkovi často vytanou na mysli obavy z hrůzných rituálů požírání kořínků pralesních rostlin a provádění jiných obřadů vedoucích k proměně běžného pařana na lesního muže. Současným QuakeWorld hráčům tahle image lesních mužů nikterak nevadí - mají svou hru, na kterou se ti znalí věci obracejí vždy jen s obdivem a nemusejí se potýkat s nešvary, jež přináší hraní za účely jinými než je zábava a požitek ze hry.

Co se ale dělo poté, kdy byl QuakeWorld uvolněn v Open Source licenci a komerční zájmy se začaly přesouvat na další díly Quake? Programátoři různě po světě propadlí QuakeWorldu neváhali a postupně do něj ládovali vylepšení, tam kde hráče nejvíce tlačila bota. Kdo ale nezůstal lesním mužem, tak většinou ztratil přehled o tom, že tato vylepšení se nenesla pouze v duchu udržování provozuschopnosti této hry na moderních hráčských strojích.

Takže QuakeWorld není jen něco skoro deset let starého, co lze shodou nějakých okolností i dnes spustit a hrát. V první řadě je QuakeWorld synonymum pro jednu z nejrychlejších a nejdynamičtějších Multiplayerových First Person stříleček vůbec. Ale v řadě druhé je to taky neustále vyvíjený, doplňovaný a opečovávaný projekt.

Grafické efekty doplňované do QuakeWorld klientů drží krok s moderními first person střílečkami. Například real-time lightning ala Doom 3 jsou k dispozici v některých Quake(World) klientech, particles efekty a všemožné OpenGL featury patří k už standardnímu vybavení každého QuakeWorld klienta. V současnosti nejaktuálnější QuakeWorld klient - ezQuake - obsahuje přizpůsobitelný Head Up Displej, fyziku nezávislou na serveru umožňující provozování hry v tolika snímcích za sekundu, kolík váš HW dovolí, nahrávání videí přímo ze hry, záznamy her s uloženými všemi pohledy hráčů a jejich přehrávání přes multiview (až čtyři pohledy na jedné obrazovce) a grafické prvky umožňující tyto záznamy důkladně analyzovat a prohlížet, všechny možné druhy skriptování vlastních hráčských nastavení, možnost změn textur mapy a předmětů ve hře, to všechno jsou jen některé z obrovského množství vylepšení vyžadovaných samotnými hráči, jež vývojáři díky svému blízkému vztahu ke hře a snadné a rychlé možnosti komunikace s hráči do klientů a serverů přidávají. Díky tomu hra obsahuje spoustu dalších drobných vypšení ve stylu "takové malé zlepšeníčko" umožňujících každému si nastavit vše tak, jak potřebuje k pohodlnému hraní.

QuakeWorld je tedy rovněž velmi otevřená a liberální komunita. V samotné hře si až na některé zásadní výjimky můžete přizpůsobit obrovské množství grafiky, zvuků i prvků ovládání. Nemá smysl se tvářit, že něčím obdobným nedisponují i ostatní série Quake, ale dosavadní celkový počet příkazů, proměnných a parametrů klienta ezQuake šplhající se někam k půldruhému tisíci snad mluví za vše. Mezi aspoň trochu zkušenými hráči se tak nejspíš nenajdou žádní dva, jejichž vytuněný QuakeWorld by vypadal naprosto identicky. K tomu si přidejte fakt, že celá hra na současných běžných strojích dokáže fungovat na 300 FPS a více - co víc k pro-gamingu chtít?

Mohl bych se zmínit ještě o spoustě věcí kolem QuakeWorldu. Tak například o evropské QuakeWorld komunitě, která je schopná během finálových zápasů zahltit všechny možné evropské servery svou více než půltisícovou diváckou účastí několikrát do roka. O tom, že FFA servery nabízejí v libovolnou denní dobu možnost non-stop fragování v přítomnosti mnoha hráčů. O tom, že sebezkušenější hráči jsou stále schopni po mnoha letech stále objevovat nové herní styly a stále tak nabízet zajímavý materiál ke sledování. Ale o tom až jindy ;-) Stay tuned.

JohnNy_cz

Autor: 
Text: 


ppp 10.08 @ 23:43
Absolut Quake
 
sts 18.10 @ 11:24
btw 2500 prikazu? To uz se radsi fakt naucim kanji, tech je jen 1945 :X (tedy bezne pouzivanejch)
 
shpeq 18.10 @ 03:03
jezis, to sem psal ja.. jakoze tobe hawrixi :)
 
hawrix 18.10 @ 03:02
:) myslel sem ze sou ty obrazky taky od johnnyho.. .) ale i tak tu vyzvu teda beru.. :P
 
Hawr1x 17.10 @ 00:50
rad bych se na tomhle miste omluvil JohnNymu, ze jsem mu v ocich shpeqa zkazil jeho genialni a ultimatni newsku nevhodne vybranymi obrazky a tim jeho práci po vizualni strance znehodnotil ... WTF?... 2 SHPEQ - fakt pruda nejvetsi a vyzyvam te k duelu BO5 ve kterem budes rozkouskovan po stenach vsech map. Az se tak stane, tak zadam odvolani slov o vymastenosti obrazku. Jo a kdyby se ti nahodou podarilo nejakou haluzi nejvetsi vyhrat, tak mas u me pifko ...
 
cuky 09.10 @ 09:31
No všeci víme co je pravda :) Mimochodem chceme další článek! :) chceme víc! jóóóó.
 
phata 07.10 @ 23:44
ife, ty ses vubec nakej komik, to co jsi dneska predvedl na #qw.cz melo znamenat co?
 
Jocko 07.10 @ 20:53
haha v tych dobach idloval na #quake.cz z vas tak akurat cuky ;)
 
fH*Jesterka 06.10 @ 14:24
Zajimavy a dobre napsany clanek... Diky, zase jsem o neco chytrejsi. :-)
 
shpeq 06.10 @ 13:42
jo dobry dobry johnny_cz az na ty vymasteny obrazky:)) horis jsi tam uz nemel? :P
 
rex 05.10 @ 20:48
if: promluvil matador:) Tys v dobach IRCNet #quake.cz kanalu vedel co je to IRC??
 
rex 05.10 @ 20:47
Johny: milasku, nice article ty kluku usata:)
 
int 04.10 @ 23:42
cejtit respekt ke q3 hracum? uf?
 
if 04.10 @ 23:02
Jo jo... vzpominam si kdyz 90% lidi z soucasne sceny tehdy jeste neexistovalo, a hralo se jen QW, idlil se IRCnet. To byly super casy... ted ? TO by clovek blil.
 
sts 04.10 @ 21:06
qw je sranda :X
 
Manning 04.10 @ 21:06
roubena chaloupka, johNy_cz , lesni muzi , tri deti... o tom chci dalsi news! :d
 
wESH 04.10 @ 20:55
Nádhera JohnNy
 
oak 04.10 @ 19:17
x)))
 
Hawr1x 04.10 @ 15:13
Tři děti a malou robenou chaloupku...
 
slada 04.10 @ 15:07
gg :.)
 
manning 04.10 @ 15:02
pekny clanek! jen by me zajimalo co mas s tema lesnima muzema :X
 
[TA]Xicht 04.10 @ 13:15
Hezky, QW jsem sice nikdy nehral, ale hned po Q3 cejtim k jeho hracum nejvetsi respekt...je jen asi smula, ze prisla moc brzo v dobe, kdy internetovy hrani bylo jeste v plenkach, a tak nestrhla daleko vetsi masu hracu (ale to nakonec ani Q3 v porovnani s CS like hrama). A jak pises...sen progamingu, tak to je otazka, ktera se posledni dobou cim dal vic resi, jelikoz je fakt neunosny stridat progamingovy hry kazdej rok, tim vic je treba si vazit rozhodnuti CPL, ze obzivilo Q3 i CS...
 
Jen4 04.10 @ 12:48
QW je best proste :)
 
moris 04.10 @ 12:16
pekny clanek, doufam ze zacatek nejakeho qw serialu, jen tak dal synku, staroba odchazi z popredi, mladi vpred! :)
 
Firamir 04.10 @ 12:10
Jakoze to, no, jako je to pravda, no.
 
cuky 04.10 @ 12:07
JohnNy výborný článek a nenej pravdivý, který musí potěšit nejen moje srdce! Všem vřele doporučuji aby si QuakeWorld vyzkoušeli, je to opravdu skvělý herní zážitek!
 
phata 04.10 @ 12:03
Very nice !
 

  Quake.cz komunita na Discor  Quake kalbage 2014  Quake Live - Memorial 3  Praha - TDM LAN   QUAKECON 2013  Když je ta středa  Rozhovor s Tykem
last comments
  Quake 3 Guide - komunita a   Záviděníhodná návštěva id S  Rozhovor s Debtorrem  Rozhovor s Debtorrem  Rozhovor s Debtorrem
 
 
 
 
 
back to news

Czech Quake powered by InterneXt